A tárgy kódja és neveF861V Fizika tanítása
Meghirdető tanszék(csoport)Kísérleti Fizikai Tanszék
Felelős oktatóDr. Papp Katalin egyetemi docens
Kredit2
Heti óraszám0
Típusaönálló vizsga
Számonkéréskollokvium
Teljesíthetőség feltétele-
Párhuzamos feltételF861G Fizika tanítása 2.
ElőfeltételF761E Fizika tanítása 1.
Helyettesítő tárgyak-
Periódustavaszi félév
Javasolt félév8. ld. Fizika tanár szak mintatanterve
Kötelező v. kötelezően választhatófizika tanár (K)
Megjegyzés 


Tematika

A
A fizika tanítás történetéről
A hazai fizika tanítás helye a világban, tudásszintmérés
Az oktatási folyamat szerkezete és a fizika tanítás
Az oktatási folyamat mikroszerkezetének megvalósulása fizika órán
A Nemzeti Alaptanterv és a fizikatanítás
A tananyag elrendezése szempontjai, a gimnáziumi fizika kezdő- és peremfeltételei
Oktatási módszerek a fizika tanításban
A feladatmegoldó óra célja, szerkezete, módszerei
A fizikai feladatok csoportosítása, didaktikai feldolgozása
A számítógép alkalmazása a fizika tanításban
A kísérletek célja, jelentősége a fizika tanításban
Modellalkotás célja, jelentősége a fizika tanításban
Tanári kísérletek a fizika tanításban
Tanulókísérleti órák célja, szerepe, vezérlése
Ismeretek alkalmazásának jelentősége, formái, az alkalmazás szintjei a fizika tanításban
Mérési gyakorlati órák célja, szerepe, vezérlése
Ismeretek rendszerezése, összefoglalás jelentősége és formái a fizika tanításban
Motiváció célja, jelentősége, lehetőségei a fizika tanításban
A természettudományos tárgyak egybehangolásának lehetőségei, kvantumlétra

B
Speciális módszerek a hőtan tanításához
Statisztikus modelljátékok és alkalmazása a Hőtan tanításában
Motivációs lehetőségek a Hőtan tanításában
Játékok alkalmazása a fizika tanításban
Kísérletek szerepe a Hőtan tanításában, pl. "Kristályok hőtágulása" téma didaktikai eldolgozása
A mechanika tanításának specialitásai a gimnáziumban
Mozgásegyenlet közelítő megoldása (grafikus, numerikus módszer) a középiskolában
Erőtörvények és bevezetésük a középiskolában
Megmaradási törvények a mechanikában (pl. A lendületmegmaradás téma didaktikai feldolgozása)
Kísérletek szerepe a fénytan tanításánál, lézeres optikai kísérletek
Az elektromosság-mágnesség tananyag specialitásai, módszerei (pl. Az időben
állandó elektromos mező egy témájának didaktikai feldolgozása)
Az összefoglalás, rendszerezés jelentősége a III. osztályos tananyagban (példával)
Kísérleti lehetőségek az atomfizika tanításánál (pl. az elektron kettős természete)
Kísérleti lehetőségek a magfizika tanításánál (pl. a radioaktív sugárzás detektálása)


Ajánlott irodalom

  1. Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák - különbségek, Tankönyvkiadó, Budapest, 1992.
  2. Eigen - Winkler: A játék Gondolat Kiadó, Budapest, 1982.
  3. Nemzeti Alaptanterv MKM, 1995.
  4. Kiessling-Körner: Hogyan oldjuk meg a fizikai feladatokat, Műszaki Könyvkiadó Budapest, 1985.
  5. Juhász András (szerk.): Fizikai kísérletek gyűjteménye I-III., Arkhimédesz Bt-Typotex 1995.
  6. V. Weisskopf: Fizika a XX. században, Válogatott tanulmányok, Gondolat, 1978.
  7. Pedagógiai Lexikon, Kereban Kiadó Budapest, 1997.
  8. Gimnáziumi tankönyvek, munkafüzetek és segédkönyvek
  9. Gimnáziumi fakultatív modulok
  10. A Fizikai Szemle vonatkozó cikkei
  11. Csapó Benő: Az iskolai tudás, Osiris Kiadó 1998.