A tárgy kódja és neveF761E Fizika tanítása 1.
Meghirdető tanszék(csoport)Kísérleti Fizikai Tanszék
Felelős oktatóDr. Papp Katalin egyetemi docens
Kredit0
Heti óraszám2
Típusaelőadás
Számonkérésaláírás
Teljesíthetőség feltétele-
Párhuzamos feltételF761G Fizika tanítása 1.
ElőfeltételPedagógia szigorlat
Helyettesítő tárgyak-
Periódusőszi félév
Javasolt félév7. ld. Fizika tanár szak mintatanterve
Kötelező v. kötelezően választhatófizika tanár (K)
Megjegyzés 


Tematika

A fizika tanítás történetéről, a gimnáziumi fizika kezdő- és peremfeltételei, az általános iskolai fizikatanításról.
A gimnáziumi fizika tananyag jellegzetességei, szerkezete, vezérelvei.
Fizika tanítás külföldön.
A hőtan tanítása.
A modellalkotás kifejlesztése és alkalmazása a középiskolában.
Statisztikus modell-játékok.
, döntésjátékok.
Számítógép alkalmazása a statisztikus fizika tanításánál.
Az oktatási folyamat makro- és mikroszerkezete, algoritmizálás, az új anyag feldolgozó óra modellje.
Motivációs lehetőségek a gimnáziumi fizika tanításban.
Oktatási módszerek a fizika tanításban, történeti aspektusok.
Kísérletek jelentősége a fizika tanításban, tanári és tanulói kísérletekről.
Játékok, játékszerek alkalmazása a fizika tanításban.
A mechanika tananyag vezérelvei, speciális módszerei.
Számítógép alkalmazása a mozgásegyenlet közelítő megoldásánál.
Az égi mechanika tanításáról, modellkísérletek.
Az ismeretek alkalmazása, mérési gyakorlatok, feladatmegoldó órák speciális módszerei, a feladatmegoldó óra modellje.
A fakultáció formája és tartalma a gimnáziumban, a tehetséges tanulókkal való foglalkozás lehetőségei és módszerei fizikából.
Ellenőrzés, értékelés formái és módszerei, az ismeret elsajátítás szintjei, tudásszintmérés itthon és külföldön, nemzetközi felmérések tapasztalatai.
Az elektromosság, mágnesség tananyag felépítése, vezérelvei, speciális módszerei.
Lézeres optikai kísérletek, hologram készítés az iskolában.
Ismétlés, rendszerezés szükségessége, az ismétlő-rendszerező órák módszerei.
A természettudományos tárgyak egybehangolásáról, az integrált természettudományos oktatás hazai és külföldi tapasztalatai, a kvantumlétra.
A modern fizika tananyag felépítése, speciális módszerek.
Modellek alkalmazása a gimnázium felsőbb évfolyamain.
Az atomfizika középiskolai tanításáról, szemléltetési lehetőségek, demonstrációs kísérletek és tanulói mérések.
Számítógép alkalmazása a kvantummechanika középiskolai tanításánál.
Magfizikai kísérletek a középiskolában, sugárzás-mérés, szilárdtest - nyomdetektorok.
Energia-alternatívák, atomerőmű, környezetvédelmi aspektusok.
A molekulafizika tanításának szemléltetési lehetőségei.
Tanórán kívüli fizika oktatás, szakkörök, speciális módszerek.
A fizika tanítás tárgyi feltételei (szertár, előadóterem stb.
).


Ajánlott irodalom

  1. Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák - különbségek, Tankönyvkiadó, Budapest, 1992.
  2. Eigen - Winkler: A játék, Gondolat Kiadó, Budapest, 1982.
  3. Nemzeti Alaptanterv MKM, 1995.
  4. Kiessling-Körner: Hogyan oldjuk meg a fizikai feladatokat, Műszaki Könyvkiadó Budapest, 1985.
  5. Juhász András (szerk.): Fizikai kísérletek gyujteménye I-III. Arkhimédesz Bt-Typotex 1995.
  6. V. Weisskopf: Fizika a XX. században, Válogatott tanulmányok, Gondolat, 1978.
  7. Pedagógiai Lexikon Kereban Kiadó Budapest, 1997.
  8. Gimnáziumi tankönyvek, munkafüzetek és segédkönyvek
  9. Gimnáziumi fakultatív modulok
  10. A Fizikai Szemle vonatkozó cikkei
  11. Csapó Benő: Az iskolai tudás Osiris Kiadó 1998.
  12. Radnóti Katalin, Nahalka István, Poór István, Wágner Éva: A fizikatanítás pedagógiája, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2002.