A tárgy kódja és neve | F761E Fizika tanítása 1. |
Meghirdető tanszék(csoport) | Kísérleti Fizikai Tanszék |
Felelős oktató | Dr. Papp Katalin egyetemi docens |
Kredit | 0 |
Heti óraszám | 2 |
Típusa | előadás |
Számonkérés | aláírás |
Teljesíthetőség feltétele | - |
Párhuzamos feltétel | F761G Fizika tanítása 1. |
Előfeltétel | Pedagógia szigorlat |
Helyettesítő tárgyak | - |
Periódus | őszi félév |
Javasolt félév | 7. ld. Fizika tanár szak mintatanterve |
Kötelező v. kötelezően választható | fizika tanár (K) |
Megjegyzés |
A fizika tanítás történetéről, a gimnáziumi fizika kezdő- és peremfeltételei, az általános iskolai fizikatanításról. A gimnáziumi fizika tananyag jellegzetességei, szerkezete, vezérelvei. Fizika tanítás külföldön. A hőtan tanítása. A modellalkotás kifejlesztése és alkalmazása a középiskolában. Statisztikus modell-játékok. , döntésjátékok. Számítógép alkalmazása a statisztikus fizika tanításánál. Az oktatási folyamat makro- és mikroszerkezete, algoritmizálás, az új anyag feldolgozó óra modellje. Motivációs lehetőségek a gimnáziumi fizika tanításban. Oktatási módszerek a fizika tanításban, történeti aspektusok. Kísérletek jelentősége a fizika tanításban, tanári és tanulói kísérletekről. Játékok, játékszerek alkalmazása a fizika tanításban. A mechanika tananyag vezérelvei, speciális módszerei. Számítógép alkalmazása a mozgásegyenlet közelítő megoldásánál. Az égi mechanika tanításáról, modellkísérletek. Az ismeretek alkalmazása, mérési gyakorlatok, feladatmegoldó órák speciális módszerei, a feladatmegoldó óra modellje. A fakultáció formája és tartalma a gimnáziumban, a tehetséges tanulókkal való foglalkozás lehetőségei és módszerei fizikából. Ellenőrzés, értékelés formái és módszerei, az ismeret elsajátítás szintjei, tudásszintmérés itthon és külföldön, nemzetközi felmérések tapasztalatai. Az elektromosság, mágnesség tananyag felépítése, vezérelvei, speciális módszerei. Lézeres optikai kísérletek, hologram készítés az iskolában. Ismétlés, rendszerezés szükségessége, az ismétlő-rendszerező órák módszerei. A természettudományos tárgyak egybehangolásáról, az integrált természettudományos oktatás hazai és külföldi tapasztalatai, a kvantumlétra. A modern fizika tananyag felépítése, speciális módszerek. Modellek alkalmazása a gimnázium felsőbb évfolyamain. Az atomfizika középiskolai tanításáról, szemléltetési lehetőségek, demonstrációs kísérletek és tanulói mérések. Számítógép alkalmazása a kvantummechanika középiskolai tanításánál. Magfizikai kísérletek a középiskolában, sugárzás-mérés, szilárdtest - nyomdetektorok. Energia-alternatívák, atomerőmű, környezetvédelmi aspektusok. A molekulafizika tanításának szemléltetési lehetőségei. Tanórán kívüli fizika oktatás, szakkörök, speciális módszerek. A fizika tanítás tárgyi feltételei (szertár, előadóterem stb. ). |
|