Államvizsga tételjegyzék
Programozó matematikus szak


2001. január 22.

I. Alkalmazott matematika

  1. Eliminációs módszerek.
  2. Mátrixok trianguláris felbontásai.
  3. Lineáris egyenletrendszerek megoldása iterációs módszerekkel.
  4. Mátrixok sajátértékeinek és sajátvektorainak numerikus meghatározása.
  5. Egyenletek és egyenletrendszerek megoldása iterációs módszerekkel.
  6. Lagrange- interpoláció és Hermite-interpoláció.
  7. Numerikus integrálás, Newton-Cotes formulák.
  8. Ortogonális polinom rendszerek és Gauss-kvadratúra.
  9. Szimplex algoritmus és annak különböző változatai.
  10. Szimplex módszer, konvex poliéderek.
  11. Dualitás, duális szimplex algoritmus.
  12. Egészértékű programozás.
  13. Hozzárendelési és szállítási feladat.
  14. Nemlineáris programozás.
  15. A valószínűségi mező fogalma, a valószínűség tulajdonságai. Klasszikus és geometriai valószínűségi me-ző. Feltételes valószínűség, a teljes valószínűség tétele. Események függetlensége.
  16. Valószínűségi változók és eloszlásfüggvényük. A valószínűségi változók jellemzői (várható érték, szórás) és ezek tulaj-donságai. Függetlenség.
  17. A nagy számok gyenge és erős törvényei.
  18. A binomiális eloszlás közelítései. A De Moivre-Laplace tétel.
  19. Nevezetes diszkrét és folytonos eloszlások.
  20. Valószínűségi vektorváltozók és eloszlásfüggvényük. Többdimenziós normális eloszlás.
  21. Korreláció, korrelációs mátrix, lineáris regresszió.
  22. Statisztikai sokaság, minta. A statisztikai minta jellemzőinek eloszlása normális eloszlású sokaság esetén.
  23. Statisztikai becslések. Konfidenciaintervallumok.
  24. A statisztikai próbák általános alakja. A legfontosabb statisztikai próbák. Hipotézisvizsgálat.

II. Számítástechnikai alapismeretek

  1. Algoritmusok vezérlési szerkezetei és megvalósításuk Pascal programozási nyelvben.
  2. Egyszerű adattípusok; egész, valós, logikai és karakter típusok és kifejezések.
  3. Összetett adattípusok és típusképzések.
  4. Moduláris programozás, eljárásvezérlés, blokkstruktúra. A Pascal nyelv standard moduljai.
  5. Adatállományok, az adatfeldolgozás alapfeladatai.
  6. Rendezési algoritmusok.
  7. Alapvető absztrakt adattípusok és megvalósításuk.
  8. Keresőfák.
  9. Gráfalgoritmusok (mélységi és széltében keresés, erősen összefüggő kom-po-nensek).
  10. Gráfok minimális feszítőfáinak és minimális útjainak meghatározására szolgáló algoritmusok.
  11. Mintaillesztési algoritmusok.
  12. A C és a C++ nyelv alap adattípusai: változók, hivatkozások, mutatók, tömbök, struktúrák; a rajtuk értelmezett műveletek.
  13. A C és a C++ nyelv vezérlési struktúrái: kifejezés, utasítás, összetett utasítás, vezérlési szerkezetek, függvények.
  14. Osztály definíciója; objektumok létrehozása, másolása, megszüntetése; hozzáférési szin-tek.
  15. Függvények és műveletek felüldefiniálása; egyszerű és többszörös öröklődés; virtuális függvények; virtuális osztályok.
  16. Determinisztikus és nemdeterminisztikus automaták. A reguláris nyelvtanok, az automaták és a reguláris kifejezések ekvivalenciája. Pumpáló lemma.
  17. Környezetfüggetlen nyelvekkel kapcsolatos alapfogalmak. Verem automaták és környezetfüggetlen nyelvtanok ekvivalenciája. A Bar-Hillel lemma.
  18. A felülről lefelé haladó elemzés elve. Az LL(k) elemző működési elve. LL(1) elemző konstruálása.
  19. Az alulról felfelé haladó elemzés elve. Az LR(k) elemző működési elve és konstruálása.
  20. Processzusok, processzus-osztályok. Processzusok állapotai, ütemezési stratégiák, algoritmusok. Kontextus-csere. Pro-cesszusok létrehozása.
  21. Processzusok kommunikációja. Konkurrens és kooperatív processzusok. Kritikus szekció, bináris szema-for. Üzenet adás, vétel.
  22. Erőforrások, erőforrásosztályok. Erőforrások allokációja, várakozási sorok kezelése. Speciális erőforrásosztályok: memória, üzenet-bufferek, üzenet-portok.
  23. Operációs rendszer parancs és program interface-e. Shell, parancsértelmező. Screen-orientált interface.

III. Alkalmazott számítástechnika

  1. A szoftver-ciklus és elemei; a programfejlesztés különböző modellje.
  2. A rendszerelemzés folyamata; specifikációs módszerek, eszközök.
  3. A programtervezés szakaszai; struktúrált és objektum-orientált tervezés.
  4. Programok implementálása, a jó program jellemzői; a tesztelés fázisai.
  5. A fordítás fázisai. Lexikális elemzés. Szintaktikus elemzés.
  6. Attributum nyelvtanok. L-attributum nyelvtan. ASE. Típusellenőrzés.
  7. Rendezett attributum nyelvtanok (OAG).
  8. Közbülső kód előállítás. Optimalizálás. Kódgenerálás.
  9. Relációs adatmodell, funkcionális függőségek, normalizálás,relációs algebra.
  10. Adatbázis tervezés, E-R diagramm, ODL leírás, Objektum orientált adatbázis kezelés alapjai.
  11. Xbase alapú adatbáziskezelő rendszerek és használatuk (dBase, Clipper, Foxbase, Foxpro).
  12. SQL nyelv elemei, megvalósításai.
  13. Számítógép-hálózati architektúrák (Adathálózatok, Internet, OSI).
  14. Internet protokollok (TCP/IP, RPC, NFS, WWW).
  15. Lokális hálózatok működése (ETHERNET, TOKEN RING, FDDI, ATM).
  16. Hálózati operációs rendszerek (Novell Netware, Windows NT, Intranet).
  17. Grafikai primitívek, megjelenítésük raszteres képernyőn.
  18. 2- és 3D transzformációk, homogén koordináták.
  19. Görbék és felületek megjelenítése, parametrikus görbék és felületek.
  20. 3D megjelenítés. Takarás, árnyékolás (ray tracing).
  21. Problémamegoldás. Megoldás-tér, problémaredukció, játékfa. Keresési mód-szerek.
  22. Tudásbázisok reprezentációja.
  23. Programozási nyelvek a mesterséges intelligenciában.



Vissza

Utolsó módosítás:2001.01.24.