Alapító
okirat
Alapítvány
létrehozására
Amelyben a jelen okirat
1. pontjában megnevezett Alapítók attól a felismeréstől vezérelve,
hogy támogassák a környezetbarát, fenntartható geotermikus energia
és hévízhasznosítás tudományos kutatását és gazdaságossági vizsgálatát,
elősegítsék ipari- mezőgazdasági- egészségügyi befektetők és a közvélemény
szakszerű tájékoztatását, létre kívánnak hozni egy koordinációs
feladatú, független intézetet. Az intézet non-profit jelleggel,
alapítványi formában működne. Az alapítvány neve: "Geotermikus
Koordinációs és Innovációs Alapítvány", a Magyar Köztársaság
Polgári Törvénykönyvéről szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban:
Ptk) 74/A - 74/F §-i, valamint a közhasznú szervezetekről szóló
1997. évi CLVI. törvény (a továbbiakban: Kszt.) rendelkezései alapján,
az alábbiak szerint:
1. Az Alapítók neve
és címe:
Árpád Agrár Rt., 6600 Szentes, Apponyi tér 12.
Magyar Termálenergia Társaság, 6762 Sándorfalva, Sövényházi út 1.
"Geotermikus Koordinációs
és Innovációs Alapítvány" (GeKKo)
3. Az Alapítvány
székhelye
6720 Szeged, Dugonics
tér 13.
4. Az Alapítvány
célja, tevékenysége
- A "Geotermikus Koordinációs és Innovációs Intézetek"
működtetése, különös tekintettel a Délalföldi Régióra
- a hazai geotermikus energia fenntartható hasznosítási lehetőségeinek
vizsgálata és támogatása;
- a különböző geotermikával és hévízzel foglalkozó kutatási ágak
(feltárás, termelés, hasznosítás) összefogása, technológia fejlesztések
koordinálása; projektek szakmai-tudományos menedzselése;
- a geotermikus energiát hasznosító ágazatok (energiatermelés, balneológia,
mezőgazdaság, építőipar, stb.) számára szaktanácsadási tevékenység
végzése, gazdaságélénkítés, vállalkozásfejlesztés előmozdítása;
- az Európai Unió háttérintézményeivel, hasonló nemzetközi kutató
intézetekkel történő kapcsolattartás, pályázatfigyelés, pályázatok
koordinálása, pályázatgenerálás;
- a geotermikával kapcsolatos oktatási tevékenység végzése, ilyen
jellegű tevékenységek összefogása, ismeretterjesztés;
- a közvélemény, befektetők és döntéshozók környezettudatának fejlesztése,
megalapozott tájékoztatása;
- a geotermikával foglalkozó cégek, szakértők és geotermális információk
adatbázisának építése és folyamatos aktualizálása.
Az alapítvány besorolási
kategóriája: közhasznú szervezet.
Az alapítvány az 1997.
évi CLVI. Törvény (Khtv) 26.§. c) bekezdés 3. pontjában foglalt
"tudományos tevékenység kutatás" és a 26. §. c)
bekezdés 4. pontjában foglalt "nevelés és oktatás, képességfejlesztés,
ismeretterjesztés", valamint a 26. §.c.) bekezdés 5. pontjába
foglalt "kulturális tevékenység" megnevezésű közhasznú
tevékenységeket végez.
Fő célok körében a következő
konkrét tevékenységeket fejti ki:
4.1. Kutatás-fejlesztési,
kísérleti projekteket szervez, azokra pályázik ill. azokban részt
vesz,
4.2. a képzés és a kutatási tevékenység szinten tartásával, koordinálásával
ill. megújításával kapcsolatos infrastruktúra-fejlesztéseket (pl.
könyvtár, gyűjtemény, kiállítás, kísérleti telep) támogat, rendezvényeket,
továbbképzéseket szervez,
4.3. a képzés és a kutatás színvonalának megtartása, illetve emelése
érdekében belföldi és külföldi vendégelőadók meghívását finanszírozza,
4.4. a képzés és a kutatás színvonalának fejlesztése érdekében kifejtett
tevékenységet tiszteletdíjjal honorálja,
4.5. konferenciákat és tanulmányutakat szervez, illetve azokon való
részvételt támogat,
4.6. az arra érdemes, tematikusan a geotermikához kapcsolódó tudományos
munkákat különdíjjal jutalmazza,
4.7. minden egyéb olyan tevékenységet támogat, amely a geotermika
témakörében információterjesztést - együttműködést szolgál,
4.8. a képzés és a tudományos fejlesztés során felmerülő dologi
kiadások fedezéséhez hozzájárul,
4.9. a legkiválóbb kutatókat, hallgatókat kiemelt ösztöndíj jellegű
juttatással támogatja,
4.10. támogatja a geotermika műhelymunkák eredményeinek publikálását
(dologi, kiadási költségek fedezése),
4.11. elősegíti és anyagilag támogatja a geotermikus energia, hévíz
felhasználáshoz kapcsolódó ismeretterjesztést, népszerűsíti a földhő
szerepét, jelentőségét mindennapi életünkben.
4.12. támogatja a földhő hasznosítás hőszivattyús alkalmazásának
hazai elterjesztését.
4.13. részt vesz a geotermális energia és hévíz gazdasági és turisztikai
hasznosítását célzó fejlesztési programok kidolgozásában és ilyen
jellegű projektek szervezésében
4.14. részt vesz kistérségi, települési és intézményi energia-racionalizálási
programok előkészítésében, támogatásában
5. Az alapítvány
induló vagyona:
5.1. Az Alapítvány induló
vagyona '500'000.-Ft, azaz Ötszázezer forint készpénz, amely induló
vagyont az Alapítók egyenlő arányban, az alapításkor az alapítvány
bankszámlájára befizetik. Az Alapítók 400.000,- Ft. törzsvagyont
különítenek el, amely nem csökkenthető, 50.000,- Ft. egyszeri működési
költség, ami az alapítás és működés költségeire használható fel,
50.000,- Ft. a folyamatos működést szolgálja. Az alapítvány vagyona,
valamint ezen vagyon hozadékai az alapítványi célok megvalósítását
szolgálják. Az alapítvány vagyonát a kuratórium az alapítói okirat
keretei között szabadon használhatja fel.
5.2. Minden alapítványi tőkéhez történő hozzájárulást, illetve az
alapítványhoz tartozó ingatlan vagy ingó értéket be kell vezetni
az alapítványi nyilvántartásba, melynek vezetése az alapítvány kuratóriumának
feladata.
5.3. Az alapítványi vagyon forrása az alapítványt támogató természetes
és jogi személyek, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági
társaságok által adott hozzájárulás. Mindez az alapítvány saját
bevétele.
5.4. Az Alapítvány vagyona vállalkozási tevékenységgel is gyarapítható.
A befektetett alapítványi vagyon hozadéka az alapítványt illeti
meg. Az alapítvány számlájára való befizetés forintban és valutában
is történhet. Az utóbbi esetben a hozzájárulást devizaszámlán kell
elhelyezni. Az alapítvány vagyonából a kezelők költségei és a tiszteletdíjak
kifizethetők.
5.5. Az Alapítvány tevékenységének és fenntartásának költségeit
elsősorban az alapítvány jövedelméből kell biztosítani.
6. Az Alapítók szándéka
szerint az Alapítvány nyílt magánalapítvány
6.1 Az Alapítványhoz
vagyoni értéket megtestesítő felajánlásaival a jövőben bármely kül-
és belföldi természetes és jogi személy, valamint jogi személyiséggel
nem rendelkező gazdasági társaság akár név szerint, akár neve megjelölése
nélkül csatlakozhat, aki az alapítvány céljaival egyetért, és akinek
csatlakozását az alapítvány kuratóriuma elfogadja. A csatlakozás
elfogadásáról a Kuratórium dönt. A felajánlások az alapítvány vagyonát
gyarapítják.
6.2 Az
alapítvány támogatója kikötheti, hogy az általa juttatott pénzbeli,
vagy természetbeli adomány részbeni, vagy egészbeni felhasználására
kizárólag az alapítvány célján belüli konkrét cél érdekében kerülhet
sor.
7. Az alapítvány kezelő szerve (a továbbiakban Kuratórium)
7.1 Az Alapítók az alapítvány
legfőbb általános ügydöntő, ügyintéző képviselői, és kezelő szervként
a kuratóriumot bízzák meg.
7.2 Az Alapítvány kezelő
szerve tizenegy tagból álló kuratórium. A kuratóriumi tagokat az
Alapítók határozatlan időre kérik fel. A kuratóriumi tagok külön
okiratban nyilatkoznak a kijelölés elfogadásáról .
7.3 A Kuratórium évente
egyszer írásban köteles tevékenységéről beszámolni az Alapítóknak.
7.4 Nem jelölhető ki,
illetve nem hozható létre olyan Kuratórium, amelyben az Alapítók
- közvetlenül vagy közvetve - az Alapítvány vagyonának felhasználására
meghatározó befolyást gyakorolhat [Ptk. 74/C. § (3) bek.].
7.5 A Kuratórium vagy
annak tagja által feladatkörének ellátása során harmadik személynek
okozott kárért az Alapítvány a felelős. A kuratóriumi tag az általa
e minőségében az Alapítványnak okozott kárért a polgári jog általános
szabályai szerint felel [Ptk. 74/C. § (5) bek.].
7.6 A Kuratórium tizenegy
tagból áll.
7.6.1
Elnök: Dr. Szanyi János 6753 Szeged, Major u. 5/2 szám alatti lakos,
magyar állampolgár.
7.6.2 Tag: Ádám Béla 1141 Budapest, Zsigárd u. 21 szám alatti lakos,
magyar állampolgár.
7.6.3 Tag: Dr. Buzás Péter 6900 Makó, Eötvös u. 32. szám alatti
lakos, magyar állampolgár, lakcím
7.6.4 Tag: Dr. Dövényi Péter, 1027 Budapest, Fő u. 77. szám alatti
lakos, magyar állampolgár.
7.6.5 Tag: Dr. M. Tóth Tivadar 6728 Szeged, Alkotmány u. 22. szám
alatti lakos, magyar állampolgár.
7.6.6 Tag: Nagygál János 6640 Csongrád, Jókai u. 26. szám alatti
lakos, magyar állampolgár.
7.6.7 Tag: Dr. Pátzay György Budapest, XII. Városkúti út 14. 2/4.
szám alatti lakos, magyar állampolgár.
7.6.8 Tag: Dr. Tóth Anikó 3519 Miskolc, Zárda u. 10. szám alatti
lakos, magyar állampolgár.
7.6.9 Tag: Dr. Tóth György 1146 Budapest, Mimóza u. 14. szám alatti
lakos, magyar állampolgár.
7.6.10 Tag: Dr. Török József 6723 Szeged, Selyem u. 6/b szám alatti
lakos, magyar állampolgár.
7.6.11 Tag: Dr. Viszkok János 1036 Budapest, Kiskorona u. 12. I.
1. szám alatti lakos, magyar állampolgár.
7.7. Az Alapítvány alkalmazottai
felett a munkáltatói jogokat a kuratórium elnöke gyakorolja.
7.8. A kuratóriumi tagság
megszűnik:
7.8.1. Lemondással:
a lemondó nyilatkozatot a Kuratórium elnökének írásban kell benyújtani,
aki továbbítja azt az Alapítóknak. A Kuratórium elnöke lemondásával
az Alapítókhoz fordul.
7.8.2. A kijelölés visszavonásával: az Alapítók a Ptk. 74/C. §
(6) bekezdésében foglalt esetben a Kuratórium kijelölését visszavonhatják.
7.8.3. Az Alapítvány megszűnésével.
7.8.4. A kuratóriumi tag halálával
7.8.5. A Kuratóriumi tagság megszűnése esetén az Alapítók a tagság
megszűnéstől számított 30 napon belül jelölik ki a kuratórium
új tagját.
8. Az Alapítvány
képviselete
Az Alapítványt az Alapítók által kijelölt kuratórium elnöke, Dr.
Szanyi János képviseli. A képviselő - a bankszámla fölötti rendelkezéstől
eltekintve - képviseleti jogában korlátozva nincs, azt önállóan
gyakorolja. Az elnök akadályoztatása esetén képviseletre jogosult
személyek: Dr. M. Tóth Tivadar, Dr. Viszkok János. Az Alapítók az
alapítvány képviseletére nem jogosultak. (E tilalom többek között
kiterjed az alapítvány vagyonát kezelő pénzintézet előtti képviseletre
is). Az alapítvány bankszámlája fölötti rendelkezésre a kuratórium
elnöke és Dr. M.Tóth Tivadar kuratóriumi tag együttesen jogosult.
9.1. Képviseli az Alapítványt,
valamint intézkedik az alapítványi célok megvalósítása érdekében
a vagyonfelhasználásról.
9.2. Törekszik az Alapítvány
vagyonának gyarapítására, támogatói hálózat kiépítésére, a támogatókkal
való folyamatos együttműködésre.
9.3. Határoz az Alapítványnak
felajánlott juttatások, adományok és egyéb hozzájárulások elfogadásáról,
vagy visszautasításáról.
9.4. Megállapítja az
Alapítvány költségvetését, és ennek megfelelően meghatározza a finanszírozás
mértékét és módját.
9.5. Dönt az alapítványi
céllal összhangban álló feladatok, események (szervezetek) támogatásáról.
9.6. Jóváhagyja az Alapítvány
éves beszámolóját.
9.7. A Kuratórium kizárólagos
hatáskörébe tartozik a közhasznúsági jelentés elfogadása.
9.8. Az Alapítványhoz
való csatlakozás elfogadása.
9.9. Az Alapítvány működéséhez
szükséges alkalmazottak alkalmazási feltételeinek meghatározása.
9.10 A Kuratóriumi tagok
és a munkaszervezet tisztségviselői díjazásának és költségtérítésének
elfogadás és megállapítása azzal a megkötéssel, hogy a kuratórium
tagjai részére kizárólag abban az esetben és kizárólag olyan mértékben
nyújtható díjazás vagy folyósítható költségtérítés, amely az alapítvány
tartós közérdekű céljának megvalósítását és közhasznú tevékenysége
kifejtését semmilyen formában nem veszélyezteti
9.11. Éves munkaprogram
meghatározása
9.12. Kuratórium üléseinek
napirendjének meghatározása
9.13. A kuratórium évente
szükség szerint, de félévente legalább egy alkalommal ülésezik.
Az ülés nyilvános, azon bárki részt vehet. Az üléseket az elnök,
vagy két kuratóriumi tag együttesen írásban hívja össze. A meghívókat
- a napirend megjelölése mellett - legalább 15 nappal az ülés tervezett
időpontja előtt ajánlott küldeményben kell postára adni vagy
visszaigazolást kérő elektronikus levélben (e-mailben) a kuratórium
tagjai, és az egyéb érdekeltek részére. Az ülés helyét és időpontját
a napirend megjelölésével az alapítvány székhelyének hirdetőtábláján
8 nappal az ülés előtt közzé kell tenni. A kuratórium üléseit -
amennyiben ez számottevő nehézséggel nem jár - az alapítvány székhelyén
kell megtartani.
9.14. A Kuratórium ülése
akkor határozatképes, ha azon az elnök és további öt kuratóriumi
tag jelen van. A Kuratórium a határozatokat egyszerű szótöbbséggel,
nyílt szavazással szóban hozza.
9.15. A kuratórium üléseiről
jegyzőkönyvet kell felvenni. A jegyzőkönyv tartalmazza az ülés helyét,
idejét, a jelenlevők felsorolását, a jegyzőkönyvvezetőt, a hitelesítő
személyét, a napirendet, a hozzászólásokat, a döntések tartalmát,
időpontját, hatályát, a támogatók, ellenzők és tartózkodók számarányát.
A jegyzőkönyvet az elnök és a jegyzőkönyvvezető írja alá, és a kuratórium
ülésén résztvevő egyik tag hitelesíti.
9.16. A kuratórium döntéseiről
nyilvántartást (kuratóriumi határozatok könyve) kell vezetni, melyben
fel kell tüntetni a határozat szövegét, annak keltét és hatályát,
valamint a meghozatalban résztvevő személyek szavazatát név szerint.
A határozatot a jelenlevőkkel szóban, az érintett távolmaradókkal
írásban, a határozat meghozatalát követő három munkanapon belül
postára adott ajánlott küldeményben vagy visszaigazolást kérő
elektronikus levélben (e-mailben) közölni kell.
9.17. Az éves beszámolót
a kuratórium az általános szavazati móddal (egyszerű szótöbbséggel,
nyílt szavazással, szóban) fogadja el..
9.18. A kuratóriumot
össze kell hívni, ha
- ezt négy kuratórium tag írásban kéri,
- az Alapítók kezdeményezik,
- a felügyelő bizottság írásban kéri.
9.19. A Kuratórium határozathozatalban
nem vehet részt az a személy, aki, vagy akinek a közeli hozzátartozója
(Ptk. 685. § b.) pont), vagy élettársa a határozat alapján:
- kötelezettség, vagy felelősség alól mentesül, vagy
- bármilyen más előnyben részesül illetve a megkötendő jogügyletben
egyébként érdekelt. (Nem minősül előnynek az alapítvány cél szerinti
juttatásai keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető
nem pénzbeli szolgáltatás.)
9.20. Az Alapítvány
a kuratóriumi döntéseket, továbbá a működését, beszámolóit, szolgáltatásai
igénybevételének a módját nyilvánosságra hozza. Ennek érdekében
a Szegedi Tudományegyetemen hirdetőtáblát tart fenn, ahol a kuratóriumi
döntéseket, a működésével kapcsolatos információkat, a beszámolókat,
ill. a szolgáltatások igénybevételének módját kifüggeszti. A kifüggesztés
időtartama legalább 45 nap. Az alapítvány tájékoztató jellegű weboldalt
is létre kíván hozni bejegyzése után, ahol a kuratóriumi döntéseket,
a működésével kapcsolatos információkat, beszámolóit, a szolgáltatásai
igénybevételének módjára vonatkozó adatokat közzéteszi legalább
45 napig.
9.21. Az Alapítvány
működésével kapcsolatosan keletkezett iratokba az Alapítvány székhelyén
- az Alapítvány képviselőjével előzetesen egyeztetett időpontban
- bárki betekinthet, arról saját költségére másolatot készíthet.
10. Az alapítvány
működése
10.1. Az alapítvány
határozatlan időre jön létre.
10.2. Az Alapítvány közvetlen politikai tevékenységet nem folytat,
szervezete pártoktól független, azoknak anyagi támogatást nem nyújt,
illetve azoktól támogatást nem fogad el, továbbá országgyűlési
képviselői, valamint megyei, fővárosi önkormányzati választáson
jelöltet nem állít, és nem támogat.
10.3. Az Alapítvány
vállalkozói tevékenységet is folytathat, amely azonban nem lehet
az Alapítvány fő tevékenysége. Az Alapítvány vállalkozási tevékenységet
csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve
végez. Gazdálkodása során elért eredményt nem osztja fel, azt csak
az alapítványi célokban megfogalmazott tevékenységekre használja
fel.
10.4. Az Alapítvány vagyonának felhasználásáról a kuratórium dönt.
A kuratórium köteles az Alapítvány pénzét a jó gazda gondosságával
kezelni.
10.5. Az Alapítvány
köteles - az éves beszámoló jóváhagyásával egyidejűleg - közhasznúsági
jelentést készíteni. A közhasznúsági jelentés elfogadása a kuratórium
kizárólagos hatáskörébe tartozik. A közhasznúsági jelentésbe bárki
szabadon betekinthet, illetve arról saját költségén másolatot készíthet.
A közhasznú jelentés tartalma:
- számviteli beszámoló,
- a költségvetési támogatás felhasználása,
- a vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatás,
- cél szerinti juttatások kimutatása,
- a központi költségvetési szervtől, az elkülönített állami pénzalaptól,
a helyi önkormányzattól, a kisebbségi települési önkormányzattól,
a települési önkormányzatok társulásától kapott támogatás mértéke,
- a közhasznú szervezet vezető tisztségviselőinek nyújtott juttatások
értéke, illetve összege,
- közhasznú tevékenységről szóló rövid tartalmi beszámoló
10.6. Az Alapítvány
éves beszámolójának jóváhagyása - közhasznúsági jelentés elfogadásával
egyidejűleg - a tárgyévet követő év 150. napjáig a Kuratórium egyszerű
szavazattöbbséggel hozott döntése alapján történik.
Az éves beszámolót és a közhasznúsági jelentést az alapítvány hirdetőtábláján,
annak elfogadását követően, 30 napra ki kell függeszteni, ily módon
kell nyilvánosságra hozni.
10.7. Az Alapítvány
működése nyilvános. Ennek körében a kuratórium ülésén előzetes bejelentés
alapján bárki részt vehet, a keletkezett jegyzőkönyvről, az alapítvány
beszámolóiról, saját költségén másolatot készíthet.
10.8. Az Alapítvány képviselője havonta egy alkalommal köteles fogadóórát
tartani. Ennek időpontját köteles a hirdetőtáblán közzétenni. A
fogadónap alkalmával az alapítvány működésével kapcsolatban keletkezett
iratokba köteles az érdeklődők részére betekintést engedni.
10.9. Az alapítványi
szolgáltatásokat korra, nemre, etnikai és vallási hovatartozásra
tekintet nélkül bárki igénybe veheti. A konkrét juttatásokról, a
szolgáltatások nyújtásáról a kuratórium dönt. A szolgáltatásokra
vonatkozó igényt a kuratóriumhoz kell benyújtani.
10.10. Az Alapítvány
támogatást egyéni kérelmek vagy pályázatok alapján nyújthat. A támogatott
személyek vagy szervezetek tevékenysége az alapítványi célokhoz
kell, hogy kapcsolódjon, azok megvalósítását segítse.
10.11. Az Alapítvány
bármely cél szerinti juttatást pályázathoz kötheti. A pályázat nem
tartalmazhat olyan feltételeket, amelyekből - az eset összes körülményeinek
mérlegelésével - megállapítható, hogy a pályázatnak előre meghatározott
nyertese van (színlelt pályázat). Színlelt pályázat a cél szerinti
juttatás alapjául nem szolgálhat.
10.12. Az Alapítvány
ösztöndíjat és egyszeri támogatást is nyújthat, valamint az alapítványi
célok mind hatékonyabb megvalósítása érdekében fő-és mellékállású
alkalmazottat is foglalkoztathat.
10.13. Az alapítvány
befektetési tevékenységet nem végez.
11.1. Az Alapítvány
felügyelő szerve a Felügyelő Bizottság melynek létszáma 3 fő.
11.2. Az alapítvány
Felügyelő Bizottságának tagjai:
1., Bálint
Erika 6758 Röszke, Partizán u. 23. szám alatti lakos, magyar állampolgár.
2., Nagy
Sándor 6760 Kistelek, Diófa u. 73. szám alatti lakos, magyar állampolgár.
3., Nyúl
Katalin 2800 Tatabánya, Sárberki ltp. 324. fsz 1. szám alatti lakos,
magyar állampolgár.
11.3. Nem lehet a Felügyelő
Bizottság elnöke vagy tagja, illetve könyvvizsgálója az a személy,
aki:
a) a Kuratórium elnöke
vagy tagja,
b) az alapítvánnyal - a megbízatásán kívül - más tevékenység kifejtésére
irányuló munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban
áll, ha jogszabály másképp nem rendelkezik.
c) az alapítvány cél szerinti juttatásából részesül - kivéve a
bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatásokat
- illetve
d) az a)-c) pontban meghatározott személyek közeli hozzátartozója
[Ptk. 685. § b) pont], élettársa (a továbbiakban együtt: hozzátartozó).
Nem lehet
az Alapítvány Felügyelő Bizottságának tagja az a személy, aki olyan
közhasznú szervezetnél töltött be - annak megszűnését megelőző két
évben legalább egy évig - vezető tisztséget, amely az adózás rendjéről
szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki, a közhasznú
szervezet megszűnését követő két évig.
11.4. A Felügyelő Bizottság
tagjai kötelesek tájékoztatni az Alapítókat és a Kuratóriumot, amennyiben
más közhasznú szervezetnél vezető tisztségviselői megbízásuk keletkezik,
és a megválasztásukat megelőzően a jelölt is köteles arról nyilatkozni,
hogy más közhasznú szervezetnél fennáll-e vezető tisztségviselői
megbízása vagy sem.
11.5. Az alapítvány
Felügyelő Bizottságának tagjait az Alapítók határozatlan időre kérik
fel, amely megbízatás csak indokolt esetben vonható vissza. A Felügyelő
Bizottság ügyrendjét maga állapítja meg.
11.5.1.
A Felügyelő Bizottság szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal
ülésezik.
11.5.2.
Az ülések összehívását a felügyelő bizottság bármely tagja írásban
kezdeményezheti. A tagot a napirend közlésével az ülésnap előtt
legalább nyolc nappal írásban értesíteni kell.
11.5.3.
A Felügyelő Bizottság határozatképes, ha összes tagja jelen van.
A határozatlanképtelenség esetén a megismételt ülést - azonos napirendi
pontokkal - legalább nyolc napos időközzel kell kitűzni.
11.5.4.
A Felügyelő Bizottság döntéseit egyszerű szótöbbséggel (nyílt szavazással,
szóban) hozza meg.
11.5.5.
A Felügyelő Bizottság üléseiről jegyzőkönyvet készít, döntéseiről
nyilvántartást (felügyelő bizottsági határozatok könyve) köteles
vezetni.
11.5.6.
A jegyzőkönyv tartalmazza: az ülés helyét, idejét a jelenlevő tagok,
meghívott személyek és a jegyzőkönyvvezető nevét, a napirendet,
a hozzászólásokat, az érdemi határozatokat, és azok hatályát. A
jegyzőkönyvet úgy kell vezetni, hogy abból az érdemi döntést támogatók
és ellenzők aránya megállapítható legyen.
A Felügyelő Bizottság
bármely tagja jogosult jegyzőkönyvbe foglaltatni - neve feltüntetése
mellett - a döntésre leadott szavazatát. A jegyzőkönyvet a felügyelő
bizottság ülésén a resztvevő tagok aláírják.
11.6. A Felügyelő Bizottság
működése
11.6.1. A Felügyelő
Bizottság tagjait egyenlő jogok és kötelezettségek illetik meg.
A Felügyelő Bizottság ellenőrzi az Alapítvány működését és gazdálkodását.
Ennek során a vezető tisztségviselőktől jelentést, a szervezet
munka-vállalóitól pedig tájékoztatást vagy felvilágosítást kérhet,
továbbá az Alapítvány könyveibe és irataiba betekinthet, azokat
megvizsgálhatja.
11.6.2. A Felügyelő
Bizottság tagja az Alapítvány vezető szervének ülésén tanácskozási
joggal részt vehet, illetve részt vesz, ha jogszabály vagy a létesítő
okirat így rendelkezik.
11.6.3. A Felügyelő
Bizottság köteles az intézkedésre jogosult vezető szervet tájékoztatni
és annak összehívását kezdeményezni, ha arról szerez tudomást,
hogy:
a) a szervezet működése során olyan jogszabálysértés vagy a szervezet
érdekeit egyébként súlyosan sértő esemény (mulasztás) történt,
amelynek megszüntetése vagy következményeinek elhárítása, illetve
enyhítése az intézkedésre jogosult vezető szerv döntését teszi
szükségessé;
b) a vezető tisztségviselők felelősségét megalapozó tény merült
fel.
11.6.4.
Az intézkedésre jogosult Kuratóriumot a felügyelő bizottság indítványára
- annak megtételétől számított harminc napon belül - össze kell
hívni. E határidő eredménytelen eltelte esetén a Kuratórium összehívására
a felügyelő bizottság is jogosult.
11.7. Ha az arra jogosult
szerv a törvényes működés helyreállítása érdekében szükséges intézkedéseket
nem teszi meg, a Felügyelő Bizottság köteles haladéktalanul értesíteni
a törvényességi felügyeletet ellátó szervet, valamint az alapítókat.
11.8. A Felügyelő Bizottsági
tagság megszűnik:
a) a
tag halálával,
b) lemondással,
c) az Alapítók által történő visszahívással,
d) az Alapítvány megszűnésével
12. Összeférhetetlenségi
szabályok
Nem lehet
az alapítvány képviselője, továbbá a kuratórium elnöke, vagy tagja
az a személy, aki az Alapítók valamelyikének hozzátartozója, illetve
vele érdekeltségi, vagy függőségi viszonyban áll. (pl. munkáltató
- munkavállaló. alá - fölérendeltségi viszony stb.) Más közhasznú
szervezet megszűntét követő 2 évig nem lehet az alapítvány vezető
tisztségviselője az a személy, aki olyan közhasznú szervezetnél töltött
be - annak megszűntét megelőző két évben legalább egy évig - vezető
tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását
nem egyenlítette ki.
13. Közhasznúsági kérelem
Az Alapítók
kérik a Csongrád Megyei Bíróságot, hogy az alapítványt "közhasznú"
közhasznúsági fokozatban nyilvántartásba venni szíveskedjen.
14. Az alapítvány megszűnése
Az alapítvány megszűnésre
a Ptk 74/E.§ szabályai vonatkoznak. Az alapítvány megszűnésekor
a megmaradó vagyonból az Alapítói vagyont - annak növekményei nélkül
- az Alapítóknak kell kiadni. Az Alapítói vagyon kiadása után megmaradó
összeget más, hasonló céllal működő alapítványnak kell átadni.
A jelen
okiratban nem szabályozott kérdésekben a Ptk, valamint a Kszt. rendelkezéseit
kell alkalmazni.
Szeged,
2005. december 29.
.............................................
alapító
Árpád Agrár Rt.
.............................................
alapító
Magyar Termálenergia Társaság
Ellenjegyezte: