Dr. Nagy Lászlóné Dr. Antal Erzsébet
egyetemi adjunktus
Publikációs lista (1999-2004)
Tankönyvek, oktatási segédanyagok
B. Németh Mária és Nagy Lászlóné (1999): Alapműveltségi Vizsga. Részletes vizsga-követelmények és a vizsgáztatás eszközei, módszerei. Biológia. Mozaik Oktatási Stúdió, OKI Alapműveltségi Vizsgaközpont, 64
Nagy Lászlóné és Hegyi Andrea (2002): Hogyan csináljuk? Segédanyag a tanári kompetenciák fejlesztéséhez a IV. éves biológia tanár szakos hallgatók részére. Kézirat, Szegedi Tudományegyetem, Szeged, 24
Nagy Lászlóné (2003): Segédanyag a tanórai megfigyelésekhez. A tanár szakos hallgatók részére. JATEPress, Szeged, 66
Külföldi
Antal, Erzsebet (1999): Development of Fundamental Biological Concepts in 6-16 year-old students. In: Papp, K., Varga, Zs., Csiszár, I. és Sík, P. (szerk.): International Conference on Science Education for the 21st Century Proceedings. Szeged, Hungary, 18-26.
Nagy Lászlóné (1999): Hogyan sajátították el a tanulók „Az élővilág és a környezet” témakör tananyagát? Egy fogalomfejlődési vizsgálat tanulságai. Iskolakultúra, 10. 86-96.
Nagy Lászlóné (1999): Az élőlények megkülönböztetése az élettelen dolgoktól. A biológia tanítása, 7. 5. 17-22.
Nagy Lászlóné (1999): A biológiai alapfogalmak fejlődése 6-16 éves korban. Magyar Pedagógia, 99. 3. 263-288.
Kunsági Judit és Nagy Lászlóné (2000): Idegen szavak és a biológiatanítás. A biológia tanítása, 8. 3. sz. 3-18.
Nagy Lászlóné (2000): Analógiák a biológiában. Iskolakultúra, 10. 28-33.
Nagy Lászlóné (2000): A gondolkodási képességek fejlesztésének lehetséges útjai. Alkalmazott Pszichológia, 2. 4. 75-88.
Nagy Lászlóné (2000): Analógiák és az analógiás gondolkodás a kognitív tudományok eredményeinek tükrében. Magyar Pedagógia, 100. 3. 275-302.
Nagy Lászlóné (2001): Mivel magyarázható a virágszirmok fehér színe? Bio-Öveges. A Biológia Tanítása, 9. 1. 29.
Józsa Krisztián, Nagy Lászlóné és Zsolnai Anikó (2001): Lépések egy gyakorlatorientált tanárképzés irányába. Új Pedagógiai Szemle, 51. 6. 25-32.
Nagy Lászlóné (2001): Analógiák a biológia-tankönyvekben. A Biológia Tanítása, 9. 4. 19-27.
B. Németh Mária, Józsa Krisztián és Nagy Lászlóné (2001): Differenciált követelmények, mint a tudás viszonyítási alapjai (A minimum és az afölötti tudás viszonya a Biológia és egészségtan részműveltségi területen). Magyar Pedagógia, 101. 4. 485-510.
Nagy Lászlóné (2002): Az analógiák osztálytermi alkalmazása. A Biológia Tanítása, 10. 3. 20-31.
Hegyi Andrea és Nagy Lászlóné (2003): Az élősarok szerepe a pedagógiai programok megvalósításában. A Biológia Tanítása, 11. 2. 3-11.
Nagy Lászlóné (2004): A biológiai fogalmak tanításának problémái: egy tudásszintmérés néhány tanulsága. A Biológia Tanítása, 12. 2. 3-18.
Antal, Erzsebet (1999): Development of Fundamental Biological Concepts in 6-16 year-old students. Poszter: International Conference on Science Education for the 21 st Century. Szeged, 1999. június 22-25. Abstracts: 60-61.
Antal, Erzsebet (2001): Assessment of analogical reasoning in the context of biology education. Poszter: 9th European Conference for Research on Learning and Instruction. Fribourg, 2001. augusztus 28. - szeptember 1. Abstracts: 152.
Antal, Erzsebet (2002): The effect of training on the development of analogical reasoning in biology education. Poszter: 10th International Conference on Thinking. Harrogate, 2002. június 15-19. Abstracts: 2.
Antal, Erzsebet (2003): Improving analogical reasoning and achievement in biology. Poszter: 10th European Conference for Research on Learning and Instruction. Padova, 2003. augusztus 26-30. Abstracts: 615.
Nagy Lászlóné (2001): Az analógiás gondolkodás terület- és tanterv-specifikus mérése. Szimpóziumi előadás: I. Országos Neveléstudományi Konferencia. Budapest, 2001. október 25-27. Tartalmi összefoglalók: 287.
Nagy Lászlóné (2002): Analógiák a biológia-tankönyvekben. In: Katona András, Ládi László, Széplaki György és Szombatiné Kovács Margit (szerk.): A tanári mesterség gyakorlata. Tanárképzés és Tudomány. Országos Tudományos és Módszertani Konferencia az ELTE Tanárképző Főiskolai Kar rendezésében (Budapest, 2000. augusztus 31. - szeptember 1.) A plenáris előadások és válogatás a szekcióülések anyagaiból. Nemzeti Tankönyvkiadó – ELTE Tanárképző Főiskolai Kar, Budapest, 273-282.
Nagy Lászlóné (2002): Egy analógiákra épülő gondolkodásfejlesztő kísérlet a biológia tantárgy keretében. Szimpóziumi előadás: II. Országos Neveléstudományi Konferencia. Budapest, 2002. október 24-26. Tartalmi összefoglalók: 131.
Hegyi Andrea és Nagy Lászlóné (2002): A biológia szakmódszertani képzés képességfejlesztő hatásának növelése. Szimpóziumi előadás: II. Országos Neveléstudományi Konferencia. Budapest, 2002. október 24-26. Tartalmi összefoglalók: 285.
Papp Katalin, Kószó Katalin, Nagy Lászlóné és Farsang Andrea (2002): Komplex természettudományos nevelés a graduális tanárképzésben. Szimpóziumi előadás: II. Országos Neveléstudományi Konferencia. Budapest, 2002. október 24-26. Tartalmi összefoglalók: 287.
B. Németh Mária, Józsa Krisztián és Nagy Lászlóné (2002): Differenciált tantárgyi követelmények mérése biológiából. II. Országos Neveléstudományi Konferencia. Budapest, 2002. október 24-26. Tartalmi összefoglalók: 376.
Nagy Lászlóné (2003): A biológiatanítás feladatai (egy tantárgyi tudás- és képességvizsgálat eredményeinek gyakorlati hasznosítása). Szimpóziumi előadás: III. Országos Neveléstudományi Konferencia. Budapest, 2003. október 9-11. Tartalmi összefoglalók: 282.
Konferenciákon tartott előadások, bemutatott poszterek
Külföldi
Antal, Erzsebet: Development of Fundamental Biological Concepts in 6-16 year-old students. International Conference on Science Education for the 21 st Century. 1999. június 22-25. Szeged - poszter
Antal, Erzsebet: Assessment of analogical reasoning in the context of biology education. 9. European Conference for Research on Learning and Instruction. 2001. augusztus 28. - szeptember 1. Svájc, Fribourg - poszter
Antal, Erzsebet: The effect of training on the development of analogical reasoning in biology education. The 10 th International Conference on Thinking. 2002. június 15-19. Anglia, Harrogate - poszter
Antal, Erzsebet: Improving analogical reasoning and achievement in biology. 10 th European Conference for Research on Learning and Instruction. 2003. augusztus 26-30. Olaszország, Padova - poszter
Belföldi
Nagy Lászlóné: A gondolkodási képességek fejlesztésének lehetőségei és módszerei a biológia tantárgy keretében. Természettudományi Szakmódszertanosok III. Országos Találkozója. 1999. október 27-29. Debrecen - előadás
Nagy Lászlóné: Analógiák és a természettudományok oktatása. Gondolkodásfejlesztő biológiatanítás analógiákkal. Pedagógiai Doktori Iskolák I. Országos Konferenciája. 2000. május 10-11. Budapest - előadás
Nagy Lászlóné: Analógiák a biológia-tankönyvekben. Tanárképzés és Tudomány. Országos Tudományos és Módszertani Konferencia. 2000. augusztus 31. - szeptember 1. Budapest - előadás
Nagy Lászlóné: A gondolkodási képességek fejlődése és fejlesztése. I. Országos Neveléstudományi Konferencia: Az értelem kiművelése. 2001. október 25-27. Budapest - szimpóziumi összefoglaló
Nagy Lászlóné: Az analógiás gondolkodás terület- és tanterv-specifikus mérése. I. Országos Neveléstudományi Konferencia: Az értelem kiművelése. 2001. október 25-27. Budapest - szimpóziumi előadás
Nagy Lászlóné: A tudás- és képességvizsgálatok alkalmazási lehetőségei. Szimpóziumi összefoglaló. II. Országos Neveléstudományi Konferencia: A tudásalapú társadalom pedagógiája. 2002. október 24-26. Budapest - szimpóziumi összefoglaló
Nagy Lászlóné: Egy analógiákra épülő gondolkodásfejlesztő kísérlet a biológia tantárgy keretében. II. Országos Neveléstudományi Konferencia: A tudásalapú társadalom pedagógiája. 2002. október 24-26. Budapest - szimpóziumi előadás
Hegyi Andrea és Nagy Lászlóné: A biológia szakmódszertani képzés képességfejlesztő hatásának növelése. II. Országos Neveléstudományi Konferencia: A tudásalapú társadalom pedagógiája. 2002. október 24-26. Budapest - szimpóziumi előadás
Papp Katalin, Kószó Katalin, Nagy Lászlóné és Farsang Andrea: Komplex természettudományos nevelés a graduális tanárképzésben. II. Országos Neveléstudományi Konferencia: A tudásalapú társadalom pedagógiája. 2002. október 24-26. Budapest - szimpóziumi előadás
B. Németh Mária, Józsa Krisztián és Nagy Lászlóné: Differenciált tantárgyi követelmények mérése biológiából. II. Országos Neveléstudományi Konferencia: A tudásalapú társadalom pedagógiája. 2002. október 24-26. Budapest - szimpóziumi előadás
Nagy Lászlóné: A biológiatanítás feladatai (egy tantárgyi tudás- és képességvizsgálat eredményeinek gyakorlati hasznosítása). III. Országos Neveléstudományi Konferencia: Az európai tanulási tér és a magyar neveléstudomány. 2003. október 9-11. Budapest - szimpóziumi előadás
B. Németh Mária és Nagy Lászlóné: A műveltség átadása, mérése és értékelése. VII. Közoktatási Minőségbiztosítási Konferencia. 2003. október 27-29. Szeged - műhelyfoglalkozás
Nagy Lászlóné: Kísérlet az analógiás gondolkodás tanterv- és terület-specifikus fejlesztésére. Pedagógiai Értékelés 2004 Konferencia. 2004. február 19-21. Szeged - előadás
Nagy Lászlóné: A valószínűségi tesztelmélet alkalmazása az analógiás gondolkodás fejlődésének és fejlesztésének kutatásában. IV. Országos Neveléstudományi Konferencia. 2004. október 20-22. Budapest - szimpóziumi előadás (elfogadva)
Tagságok
„A Biológia Tanítása” c. módszertani folyóirat – szerkesztőbizottsági tag (1990-2000), főszerkesztő (2001-)
Magyar Pedagógiai Társaság Didaktika Szakosztálya – tag (2001-)
Tanárképzők Országos Szövetsége Szakmódszertani Szakosztálya – tag (2001-)
Természet-tudományos Nevelés Munkacsoport – tag (2002-)
European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) - tag (2003-)
Oktatáselmélet Kutatócsoport – tag (2003-)