A tárgy kódja és neve | K201 A kémia tanítása |
Meghirdető tanszék(csoport) | Kémiai Tanszékcsoport |
Felelős oktató | Kószó Katalin egyetemi tanársegéd |
Kredit | 0 |
Heti óraszám | 2 |
Típusa | előadás |
Számonkérés | kollokvium |
Teljesíthetőség feltétele | - |
Párhuzamos feltétel | K202 A kémia tanítása gyakorlat 1., K203 A kémia tanítása laboratórium 1. |
Előfeltétel | NEV2NH-5 Pedagógia-Pszichológia szigorlat |
Helyettesítő tárgyak | - |
Periódus | őszi félév |
Javasolt félév | 7 vagy 3., ld. mintatantervek |
Kötelező v. kötelezően választható | kémia tanár (K), kémiatanár kiegészítő (K) |
Megjegyzés |
A kémiatanítás tudományos alapjai,és módszertani kérdései. A kémiai tantárgypedagógia fogalma, tárgya, helye a kémiatudományok, és a neveléstudományok rendszerében, kapcsolata más tudományokkal. A hazai kémiaoktatás története. A kémiatudomány magyar szaknyelvének kialakulása. A kémiaoktatás módszertani kérdései az alsófokú, a középfokú és a felsőfokú oktatásban. A kémia tanítás-tanulás folyamatának sajátosságai, tanítás és tanuláselméletek. Pedagógiai alapelvek érvényesítése a kémiatanításban. A kémiatanítás pszichológiai vonatkozásai. A kémiatanítás belső rendszere, tantárgyspecifikus módszerei. A módszer fogalma, fajtái, osztályozása és megválasztását befolyásoló tényezők. A tanulásszervezés alapkérdései. A kémiatanítás különböző szervezeti formái. Tanári tervező munka: makro-, mezo- és mikroszintű tervezés. Audovizuális eszözök, interaktív multimédia rendszerek. Számítógéppel támogatott oktatás, elektronikus információk forrása (internet). Az oktatástechnológia alapvonásai. A kémiatanítás infrastruktúrája, a tanítás objektív feltételrendszere. Tanári demonstrációs és tanulói kísérletek módszertana. Pedagógiai értékelés (folyamat és kimenetszabályozás) a kémiatanításban. Tantárgypedagógiai kutatások metodikája. |
|