A tárgy kódja és neveK201 A kémia tanítása
Meghirdető tanszék(csoport)Kémiai Tanszékcsoport
Felelős oktatóKószó Katalin egyetemi tanársegéd
Kredit0
Heti óraszám2
Típusaelőadás
Számonkéréskollokvium
Teljesíthetőség feltétele-
Párhuzamos feltételK202 A kémia tanítása gyakorlat 1., K203 A kémia tanítása laboratórium 1.
ElőfeltételNEV2NH-5 Pedagógia-Pszichológia szigorlat
Helyettesítő tárgyak-
Periódusőszi félév
Javasolt félév7 vagy 3., ld. mintatantervek
Kötelező v. kötelezően választhatókémia tanár (K), kémiatanár kiegészítő (K)
Megjegyzés 


Tematika


A kémiatanítás tudományos alapjai,és módszertani kérdései.
A kémiai tantárgypedagógia fogalma, tárgya, helye a kémiatudományok, és a neveléstudományok rendszerében, kapcsolata más tudományokkal.
A hazai kémiaoktatás története.
A kémiatudomány magyar szaknyelvének kialakulása.
A kémiaoktatás módszertani kérdései az alsófokú, a középfokú és a felsőfokú oktatásban.
A kémia tanítás-tanulás folyamatának sajátosságai, tanítás és tanuláselméletek.
Pedagógiai alapelvek érvényesítése a kémiatanításban.
A kémiatanítás pszichológiai vonatkozásai.
A kémiatanítás belső rendszere, tantárgyspecifikus módszerei.
A módszer fogalma, fajtái, osztályozása és megválasztását befolyásoló tényezők.
A tanulásszervezés alapkérdései.
A kémiatanítás különböző szervezeti formái.
Tanári tervező munka: makro-, mezo- és mikroszintű tervezés.
Audovizuális eszözök, interaktív multimédia rendszerek. Számítógéppel támogatott oktatás, elektronikus információk forrása (internet).
Az oktatástechnológia alapvonásai.
A kémiatanítás infrastruktúrája, a tanítás objektív feltételrendszere.
Tanári demonstrációs és tanulói kísérletek módszertana.
Pedagógiai értékelés (folyamat és kimenetszabályozás) a kémiatanításban.
Tantárgypedagógiai kutatások metodikája.



Ajánlott irodalom

  1. Mojzes János - Cs. Nagy Gábor: Kémia tantárgypedagógia, NTK Bp. 1995
  2. Dr. Nagy Zsuzsa - Dr. Sárik Tibor - Dr. Victor András: Kémia tantárgypedagógia, NTK Bp. 1993
  3. Knausz Imre : A tanítás mestersége, Budapest, 2001, IFA. ( letölthető: http://web.axelero.hu/knauszi/konyvek.html)
  4. Falus Iván (szerk.): Didaktika, NTK Bp., 1998
  5. Nahalka István: Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? NTK Bp. 2002