Az emlékezés szakaszai, a felejtés. Az emlékezet fejlesztése. A tartós elsajátítás elve. Az ismeretek és a tevékenységek rögzítésének, megszilárdításának speciális módszerei. Az ellenőrzés szerepe a tanítási-tanulási folyamatban. A korszerű ellenőrzés fontosabb követelményei. Az ellenőrzés formái: szóbeli, írásbeli és szimultán ellenőrzés. Kérdések, feladatok írása, feladatlapok összeállítása. A kérdések felosztása, feladattípusok. A javítókulcs elkészítése és az értékelés technikája. Az értékelés, osztályozás funkciói. A korszerű értékelés, osztályozás ismérvei. Az értékelés kedvező pedagógiai feltételei, formái. Az érdemjegyek megállapítása. Az írásbeli dolgozatok pontszámának átszámítása érdemjeggyé. A félévi és év végi osztályozás. Az állami vizsgák típusai. Alapműveltségi és érettségi vizsga biológiából. A fogalmak meghatározása, jegyei, tartalma, terjedelme. A fogalmak funkciói. Fogalomfajták, fogalomkategorizálás. A fogalmak elsajátítása. A fogalmak tanításának lépései, pedagógiai elvei. A fogalmak ontogenezise, a fogalmi váltás. A biológiai alapfogalmak fejlődése, a tanulók biológiai tévképzetei. A definiálás fogalma, szabályai. A definíció fogalma, típusai. A képesség jellegű tudás. A képességek rendszere, fejlesztésük stratégiái, a fejlesztés lehetőségei a biológia tantárgy keretében. Az iskola nevelőmunkája. A tantervi szabályozás és a nevelési területek kapcsolata. Az egészségnevelés fogalma, célja, színterei, módszerei. Rákellenes oktatás-nevelés az iskolában. A kábítószerek típusai és hatásuk az emberi szervezetre. A témával kapcsolatos prevenciós lehetőségek az oktató-nevelőmunka során. A dohányzás és az alkohol hatásai az emberi szervezetre. A témával kapcsolatos prevenciós lehetőségek az oktató-nevelőmunka során. A szexuális nevelés fogalma, célja, tartalma és megvalósításának keretei, módjai. Az akceleráció és a serdülés iskolai problémai. Szexuális felvilágosítás. A környezeti nevelés célja, alapelvei, módszerei, színterei. Környezeti nevelés a biológia órákon, táborokban, erdei iskolákban.
|