A tárgy kódja és neveBSMT011E Biológia tanítása 1.
Meghirdető tanszék(csoport)Összehasonlító Élettani Tanszék
Felelős oktatóDr. Nagy Lászlóné Dr. Antal Erzsébet
Kredit2
Heti óraszám2
Típusaelőadás
Számonkéréskollokvium
Teljesíthetőség feltétele-
Párhuzamos feltételBSMT011G Biológia tanítása gyakorlat 1.
ElőfeltételPedagógia-Pszichológia komplex szigorlat
Helyettesítő tárgyak-
Periódusőszi félév
Javasolt félév7.
Kötelező v. kötelezően választhatókötelező: BT
Megjegyzés 


Tematika


A biológiatanítás módszertanának tárgya, feladatai és kapcsolata a rokon tudományokkal. A biológiatanítás rövid történeti áttekintése. A neveléstörténeti, iskolatörténeti, tanítástörténti kutatások módszerei. A tanítási-tanulási folyamat értelmezése. A tantervi szabályozás és a vizsgarendszer, mint a közoktatás tartalmi szabályozásának elemei. A tantervi szabályozás szintjei és ezek viszonya. A helyi tanterv és az iskolák autonómiája, a tanár szabadsága. A helyi tanterv készítésének menete. Az iskolai biológiatanítás felépülése, szerkezete, céljai, feladatai, tartalma, feltételei. A biológia tantárgy feldolgozásának folyamata, a tervezés szintjei. A tanmenet és tematikus tervezés. Óraterv, óravázlat, az óraelemzés szempontjai. A táblavázlat, a rajzolás módszerei. A tanítási egységek (biológiaórák) szerkezete, belső formája, óratípusok. A tanítási egységek (biológiaórák) külső formája. Oktatási módszer, szervezési mód, oktatási eszköz fogalmának értelmezése. Az oktatási módszerek csoportosítása, módszerekvivalencia, módszertani szabadság kérdése. Az ismeretek szóbeli közvetítésének módszerei: előadás, közlés, leírás, elbeszélés, magyarázat, kérdés-felelet, megbeszélés, vita. Az érzéki észlelés módszerei: a megfigyelés és a kísérlet (tanári demonstráció, tanári bemutatás-tanulói tevékenység, tanulókísérlet). A kutató módszerek alkalmazása a biológia tanításában. A szemléltetés a biológia tantárgy oktatásában. A szemléltetés jelentősége, beépítése az óra menetébe. A szemléltetés formái, eszközei. A játék, mint módszer a biológia tanításában. A játéktípusok és beépítésük a biológiatanítás-tanulás folyamatába. A differenciálás formái a tanulás-szervezésben: frontális-, csoport-, páros- és egyéni munka. A feladatlap, mint a tanítás munkaeszköze.



Ajánlott irodalom

  1. A félév elején megadott aktuális irodalom és az előadások vázlata