Kurzuskód: | F 761, F 861 |
Tantárgykód: | KIF 165 |
Tanszék: | Kísérleti Fizikai Tanszék |
Elõadó: | Papp Katalin |
Kredit: | 9 |
Félév: | 7. és 8. |
Heti óraszám: | 2+3, 0+4 |
Elõfeltétel: | Pedagógia szigorlat |
Követelmény: | K, 2G |
Tematika:
A fizika tanítás történetérõl,
a gimnáziumi fizika kezdõ- és peremfeltételei,
az általános iskolai fizikatanításról.
A gimnáziumi fizika tananyag jellegzetességei, szerkezete,
vezérelvei. Fizika tanítás külföldön.
A hõtan tanítása. A modellalkotás kifejlesztése
és alkalmazása a középiskolában. Statisztikus
modell-játékok., döntésjátékok.
Számítógép alkalmazása a statisztikus
fizika tanításánál. Az oktatási folyamat
makro- és mikroszerkezete, algoritmizálás, az új
anyag feldolgozó óra modellje. Motivációs lehetõségek
a gimnáziumi fizika tanításban. Oktatási módszerek
a fizika tanításban, történeti aspektusok. Kísérletek
jelentõsége a fizika tanításban, tanári
és tanulói kísérletekrõl. Játékok,
játékszerek alkalmazása a fizika tanításban.
A mechanika tananyag vezérelvei, speciális módszerei.
Számítógép alkalmazása a mozgásegyenlet
közelítõ megoldásánál. Az égi
mechanika tanításáról, modellkísérletek.
Az ismeretek alkalmazása, mérési gyakorlatok, feladatmegoldó
órák speciális módszerei, a feladatmegoldó
óra modellje. A fakultáció formája és
tartalma a gimnáziumban, a tehetséges tanulókkal való
foglalkozás lehetõségei és módszerei
fizikából. Ellenõrzés, értékelés
formái és módszerei, az ismeret elsajátítás
szintjei, tudásszintmérés itthon és külföldön,
nemzetközi felmérések tapasztalatai. Az elektromosság,
mágnesség tananyag felépítése, vezérelvei,
speciális módszerei. Lézeres optikai kísérletek,
hologram készítés az iskolában. Ismétlés,
rendszerezés szükségessége, az ismétlõ-rendszerezõ
órák módszerei. A természettudományos
tárgyak egybehangolásáról, az integrált
természettudományos oktatás hazai és külföldi
tapasztalatai, a kvantumlétra. A modern fizika tananyag felépítése,
speciális módszerek. Modellek alkalmazása a gimnázium
felsõbb évfolyamain. Az atomfizika középiskolai
tanításáról, szemléltetési lehetõségek,
demonstrációs kísérletek és tanulói
mérések. Számítógép alkalmazása
a kvantummechanika középiskolai tanításánál.
Magfizikai kísérletek a középiskolában,
sugárzás-mérés, szilárdtest - nyomdetektorok.
Energia-alternatívák, atomerõmû, környezetvédelmi
aspektusok. A molekulafizika tanításának szemléltetési
lehetõségei. Tanórán kívüli fizika
oktatás, szakkörök, speciális módszerek.
A fizika tanítás tárgyi feltételei (szertár,
elõadóterem stb.).
Ajánlott irodalom: