Biofizika

Kurzuskód: F 427
Tantárgykód: BIF 165
Tanszék: Biofizikai Tanszék
Elõadó: Maróti Péter, Nagy László, Várkonyi Zoltán, Tandori Júlia, Laczkó Gábor, Laczkóné Turzú Kinga
Kredit: 5
Félév: 4.
Heti óraszám: 2+3
Elõfeltétel: nincs
Követelmény: K, G

Tematika:
Folyadékok és gázok áramlása. Lamináris és turbulens áramlás. Lüktető áramlás rugalmas falú csövekben. Nem-newtoni folyadékok, a vér áramlási sajátságai. A diffúzió Fick-törvényei. Az egydimenziós szabad diffúzió és szerepe a vörösvértestek gázcseréjében. A szövetek oxigénellátásának modellje. A hőcsere formái. A Newton-féle lehűlési törvény. Az emberi test hőcseréje környezetével. A hőközlés/hőelvonás orvosi alkalmazásai. A termodinamika első és második főtétele. A Gibbs-energia-változás megnyilvánulásai: foszforilációs (foszfát) potenciál, redoxpotenciál, ion elektrokémiai potenciál és fényenergia. A "kemiozmotikus" (Mitchell-)elmélet. A biológiai membránon keresztüli passzív, közvetített és aktív transzport. Az ozmózis. A membránpotenciálok eredete. A Donnan-egyensúly és a Donnan-potenciál. Goldmann-potenciál. A membránpotenciál kísérleti meghatározásának módszerei. A nyugalmi potenciál és az akciós potenciál. Fenomenológiai és molekuláris leirás. A röntgensugárzás általános tulajdonságai, előállítása. A röntgensugarak diagnosztikai és terápiai alkalmazásai. Molekulaszerkezet meghatározása röntgendiffrakcióval. A radioaktív sugárzás keletkezése és tulajdonságai. A magsugárzások közegbeli abszorpciója. Orvosi alkalmazások. Dozimetria, sugárhatás-sugárdózis összefüggések, a sugárhatást befolyásoló tényezők, sugárzási szintek, sugárvédelem. Sugárzásmérők. Radioaktív nyomjelzők. Az optikai spektroszkópia alapjai és alkalmazási lehetőségei az élettudományokban.
A gyakorlat tematikája:1. Diffúziós állandó meghatározása rétegzési eljárással ( Schlieren módszer). Törésmutató (és diszperzió) meghatározása Abbe-féle refraktométerrel. 2. Detergensek tulajdonságainak vizsgálata. Detergensek kritikus micella koncentrációjának meghatározása felületi feszültség mérésével. 3. Jelalak vizsgálat oszcilloszkóppal. 4. pH indikátor festékek proton disszociációs állandójának és különbségi színképének meghatározása abszorpció méréssel . 5. Elektolitok vezetképességének mérése váltóáramú Wheatstone-hídban. Biológiai rendszerek vezetoképessége. 6. Biológiai visszacsatolás (szabályozás) elektronikai alapjai, visszacsatolt erosíto. 7. Optikailag aktív anyagok (aminosavak, cukrok, fehérjék) vizsgálata polariméterrel. A forgatóképesség homérséklet és pH-függése. 8. Optikai lencsék és lencserendszerek. Fókusztávolság meghatározása Bessel- és Abbe-módszerrel. A szem, mint optikai rendszer, szem-model vizsgálata. 9. Testek futési és lehülési kinetikájának tanulmányozása. Az emberi test környezettel való hocseréjének szabályozási lehetoségei. 10. Membránok permeabilitásának meghatározása. 11. Oldatok abszorpciós színképének meghatározása. A Beer-Lambert törvény érvényességének vizsgálata. Koncentráció meghatározása abszorpció mérésbol. 12. Oldatok fluoreszcencia-színképének felvétele és kiértékelése. Koncentráció meghatározása fluoreszcencia intenzitás mérésébol. 13. Fotoszintetikus pigmenttartalom meghatározása. 14. Reflexiómérés zöld és etiolált levélen. 15. A fotoszintetikus elektrontranszport lánc vizsgálata klorofill fluoreszcencia-indukció mérésével. 16. Fényokozta inaktiváció tanulmányozása enzimen. A torma-gyökér peroxidáz enzim fényokozta inaktivációja.

Ajánlott irodalom:

Kurzuslista | Fizika szakterület | ECTS Információk | Aktuális tanrend |