QUANTIFY, „A globális és európai közlekedési rendszerek éghajlati hatásának a mérése”
Támogató szervezet
EU FP6 Integrált QUANTIFY Project
A projekt időtartama
2005. március 1. – 2010. február 28.
Résztvevők
Makra László (SZTE Éghajlattani és Tájföldrajzi Tanszék) - HU
Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V. - DE
Airbus France - FR
Commissariat à l'Énergie Atomique - FR
Cambridge Environmental Research Consultants - UK
Centre Européen de Recherche et de Formation Avancée en Calcul Scientifique - FR
CICERO - Senter for klimaforskning - NO
Météo France - Centre National de Recherches Météorologiques - FR
Centre National de la Recherche Scientifique - FR
Univerzita Karlovy v Praze (Charles University, Prague) - CZ
Danmarks Meteorologiske Institut - DK
Det Norske Veritas AS - NO
Eidgenössische Technische Hochschule Zürich - CH
Heavens-Above GmbH - DE
National Meteorological Administration - RO
Universität Bremen - DE
IVL Swedish Environmental Institute Ltd - SE
Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut - NL
Institute for Transport Sciences - HU
The Manchester Metropolitan University - UK
Max-Plank-Gesellschaft zur Förderung der Wissenschaften - DE
National and Kapodistrian University of Athens - GR
National Institut of Meteorology and Hydrology of the Bulgarian Academy of Sciences - BG
Office National d'Études et de Recherches Aérospatiales - FR
Paul Scherrer Institut - CH
Transport & Mobility Leuven - BE
The Chancellors, Masters and Scholars of the University of Cambridge - UK
The Regents of the University of California, Irvine - US
Universitetet i Oslo - NO
The Regents of the University of Michigan, Ann Arbor - US
Universität Hamburg - DE
The Chancellor, Masters and Scholars of the University of Oxford - UK
The University of Reading - UK
Universytet Warszawski - PL
University of York - UK
Central Aerological Observatory - RU
Skobeltsyn Institute of Nuclear Ohysics of MSU - RU
State Unitary Enterprise Central Aerohydrodynamic Institute - RU
China Academy of Transport Sciences - CN
Tsinghua University - CN
Central Institute of Road Transport - IN
A projekt főbb eredményei
A „QUANTIFY (Quantifying the Climate Impact of Global and European Transport Systems)” egy az Európai Bizottság által a 6. kutatási keretprogramban támogatott Európai Uniós integrált projekt, melynek célja a globális és európai közlekedési rendszerek éghajlati hatásainak értékelése. A projektet a Német Meteorológiai Szolgálat Légkörfizikai Intézete koordinálja. A projekt tartama 6 év (2005 – 2010). Összesen 41 résztvevő és 6 társult tag működik együtt a projektben 17 európai országból, továbbá az USA-ból, valamint Oroszországból, Kínából és Indiából. A projekt 8 munkaprogramot tartalmaz, melyek a légi-, a szárazföldi- és a tengeri közlekedésnek a globális éghajlatra gyakorolt hatásával foglalkoznak.
Az SZTE Éghajlattani és Tájföldrajzi Tanszéke a 6. munkaprogramban (címe: „Sugrázási kényszer és klímaváltozás”) és 7. munkaprogramban (címe: „A döntéshozók számára fontos metrikák”) vett részt. Kutatási felelős Makra László volt, aki egyúttal a 7. munkaprogram társ-témavezetője is volt.
1. A hőmérséklet, csapadék, felhőzet és egyéb éghajlati
paraméterek közlekedési eredetű emissziók hatására fellépő térbeli és időbeli
változásait elemeztük az 1900-2100 közötti periódusra.
2. Kapcsolt légkör-óceán modelleket alkalmaztunk arra vonatkozóan, hogy
tanulmányozzuk az éghajlati rendszernek a kényszerre gyakorolt ideális
változásait azon célból, hogy az egyszerűbb klímamodelleket kalibráljuk.
3. A közlekedési szektorban alkalmazható új / módosított metrikák bevezetésére
tettünk javaslatot.
4. Elemeztük, hogy az új / módosított metrikák bevezetése a közlekedési
szektorban milyen következményekkel jár.
5. Elemeztük az új / módosított metrikákat azon célból, hogy összehasonlításokat
tehessünk egyrészt a közlekedési szektoron belül, másrészt a közlekedési szektor
és egyéb szektorok között.
6.
Metrikákat alkalmaztunk azon célból, hogy összevethessük a különböző közlekedési
módozatoknak, illetve emisszió-korlátozási opcióknak az éghajlatra gyakorolt
hatásait.
A projekt keretében megjelent publikációk
IMPAKT FAKTOROS FOLYÓIRATOK:
Juhos, I., and Makra, L., 2007: Linear and Non-linear Schemes in The Prediction of Urban NO and NO2 Concentrations. Epidemiology, 18(5), S8-S8. Suppl. S
Juhos, I., Makra, L. and Tóth, B., 2008: Forecasting of traffic origin NO and NO2 concentrations by Support Vector Machines and neural networks using Principal Component Analysis. Simulation Modelling Practice and Theory, (16), 1488-1502.
Juhos, I., Makra, L., Tóth, B., 2009: The behaviour of the multi-layer perceptron and the support vector regression learning methods in the prediction of NO and NO2 concentrations in Szeged, Hungary. Neural Computing and Applications, 18(2), 193-205.
Makra, L., J. Mika, A. Bartzokas, R. Béczi, E. Borsos, and Z. Sümeghy, 2006: An objective classification system of air mass types for Szeged, Hungary with special interest to air pollution levels. Meteorology and Atmospheric Physics, 92, 115-137.
Makra, L., Mika, J., Bartzokas, A. and Sümeghy, Z., 2007: Relationship between the Péczely’s large-scale weather types and air pollution levels in Szeged, Southern Hungary. Fresenius Environmental Bulletin, 16(6), 660-673.
Makra, L., Sánta, T., Baranka, G., 2008: Modeling Air Pollution of Vehicular Traffic in Szeged, Southern Hungary. Epidemiology, 19(6), S85-S86. Suppl. S
Makra, L., Mika, J., Bartzokas, A., Béczi, R. and Sümeghy, Z., 2009: Comparison of objective air-mass types and the Péczely weather types and their ability to classify levels of air pollutants in Szeged, Hungary. In: (Eds: L. Makra, H.D. Kambezidis) “Air Pollution” Special Issue, International Journal of Environment and Pollution, 36(1/2/3), 81-98.
Gyöngyösi, Z.A., T. Weidinger, L. Makra and Gy. Baranka, 2009: Application of a dispersion model for Szeged, a medium sized Hungarian city: a case study. Fresenius Environmental Bulletin, 18(5B), 788-797.
Juhos, I., L. Makra and B. Tóth, 2009: The behaviour of the Multi-Layer Perceptron and the Support Vector Regression learning methods in the prediction of NO and NO2 concentrations in Szeged, Hungary. Neural Computing and Applications, 18(2), 193-205.
Makra, L., J. Mika, A. Bartzokas, R. Béczi and Z. Sümeghy, 2009: Comparison of objective air-mass types and the Péczely weather types and their ability to classify levels of air pollutants in Szeged, Hungary. International Journal of Environment and Pollution. “Air Pollution” Special Issue (Eds: László Makra, Harry D. Kambezidis), 36(1-2-3), 81-98.
Makra, L., H. Mayer, J. Mika, T. Sánta and J. Holst., 2010: Variations of traffic related air pollution on different time scales in Szeged, Hungary and Freiburg, Germany. Physics and Chemistry of the Earth, 35(1-2), 85-94.
Juhos, I. and L. Makra, 2007: Linear and Non-linear Schemes in The Prediction of Urban NO and NO2 Concentrations. Epidemiology, 18/5, S8-S8. Suppl. S
Makra, L., 2005: The role of traffic in modifying air quality in a medium-sized city, Szeged, Hungary. Epidemiology, 16, S62.
Makra, L., 2005: Relations of pollutant concentrations to the Peczely’s large scale weather situations in Szeged, Southern Hungary. Epidemiology, 16, S63.
Makra, L., Mika, J., Bartzokas, A., Sümeghy, Z., Gál, A. and Bíró, L,, 2006: Relationship between the groups of the Péczely’s large-scale weather types and air pollution levels in Szeged, Hungary. „The 8th Conference on Meteorology, Climatology and Atmospheric Physics, COMECAP 2006”, Athens, Greece, May 24 – 26, 2006. Abstracts, 146. p.
POSZTEREK
Makra, L., Kővágó, T., Olivie, D., 2007: CO2 and solar perturbation induced surface temperature time series characteristics for the Earth. EU-6, Quantify Project, Annual Meeting, Mainz, Germany, 26 February – 2 March, 2007
Makra, L., Sánta, T., Baranka, Gy., 2008: Modeling air pollution of vehicular traffic in Szeged, Southern Hungary. Quantify Annual Meeting, Budapest, 19-22 February 2008, Hotel Tulip Inn Millennium, Budapest
Makra, L., Gál, T., 2009: GWP and GTP forward calculations. Non-transport emissions: Earth, Europe, Hungary. EU-6, Quantify Project, Annual Meeting, Prague, Czeh Republic, 9-13 February, 2009
Olivié D., Cariolle D., Teyssedre H., Karcher F., Salas D., Michou M., Saint-Martin D. Stuber N., Radel G., Highwood E.. Shine K., Makra L., Ponater, M., Bieltvedt Skeie R., Lund M., Berntsen T., 2010: What is the climate impact of transport? EU-6, Quantify Project, Final Meeting, Munich, Germany, 25-27 January, 2010
Makra, L., Gál, T., 2010a: Comparison of model integrations. EU-6, Quantify Project, Final Meeting, Munich, Germany, 25-27 January, 2010
Makra, L., Gál, T., 2010b: GWP and GTP weighted emissions of different transport modes, 2001-2100. EU-6, Quantify Project, Final Meeting, Munich, Germany, 25-27 January, 2010